Info
Amsterdam, Netherlands | Gepubliceerd op: 18 maart 2013
Pitch
De Correspondent, het dagelijkse medicijn tegen de waan van de dag http://pr.co/p/000ve2
Samenvatting
Op 18 maart is de wervingssite voor De Correspondent, een platform voor nieuwe journalistiek, de lucht ingegaan. Samen met meedenkers en medewerkers als Femke Halsema, Jelle Brandt Corstius, Joris Luyendijk en Alexander Klöpping hoopt Rob Wijnberg (oud-hoofdredacteur van nrc.next) zo in dertig dagen 15.000 leden te werven om een nieuw hoofdstuk in de online kwaliteitsjournalistiek te kunnen schrijven.
Details

Rob Wijnberg lanceert wervingssite voor digitale platform
De Correspondent

www.decorrespondent.nl 

Binnen maand 15.000 leden 

Amsterdam, 18 maart 2013 – De wervingssite voor De Correspondent, een platform voor nieuwe journalistiek, gaat vandaag de lucht. Samen met meedenkers en medewerkers als Femke Halsema, Jelle Brandt Corstius, Joris Luyendijk en Alexander Klöpping hoopt Rob Wijnberg (oud-hoofdredacteur van nrc.next) in dertig dagen 15.000 leden te werven om een nieuw hoofdstuk in de online kwaliteitsjournalistiek te kunnen schrijven. Het platform, dat in de komende maanden wordt gerealiseerd door het gerenommeerde ontwerpbureau Momkai en beschikbaar zal worden op pc, mobiel en tablet, gaat zich richten op het bieden van context en verdieping bij het dagelijkse nieuws. “Zonder de druk om mee te deinen op de waan van de dag”, zegt Wijnberg, “en zonder de druk om zoveel mogelijk kliks te genereren, want De Correspondent wordt advertentievrij.” 

Rob Wijnberg (1982) is journalist en filosoof. Van 2010 tot 2012 was hij hoofdredacteur van nrc.next. Eerder verschenen van zijn hand de bestsellers Nietzsche en Kant lezen de krant (2009), Dus ik ben (2010) en En mijn tafelheer is Plato (2010). De nieuwsfabriek verscheen in februari 2013.


De Nieuwsfabriek
Half februari verscheen De nieuwsfabriek, waarin Rob Wijnberg de mechanismen achter onze aandachtseconomie fileert. Hij legt de ware aard van de moderne nieuwsvoorziening bloot en laat zien hoe media ons wereldbeeld vervormen. Hoe ze in de ban zijn geraakt van doelgroepdenkers en marketeers. Hoe ze dwingen tot instantopinies en visieloze politiek. En bovenal: hoe ze burgers ontmoedigen om na te denken. De Nieuwsfabriek is als manifest voor De Correspondent te beschouwen.


Noot voor de redactie

Voor meer informatie en/of een interview met Rob Wijnberg, kunt u contact opnemen met Milou Klein Lankhorst, milou@decorrespondent.nl Voor meer informatie over het nieuwsplatform, zie www.decorrespondent.nl 

 

 
Video's